تراس جذاب و لوکس
mohamad ghojavand
/ دسته ها: مقالات معماری

تراس جذاب و لوکس

معرفی انواع تراس و طراحی آن

تراس و بالکن

تراس خانه شما میتونه محل دنج و زیبا برای گذراندن اوقات شما و آرامش بخش در خانه باشد .تفاوت تراس و بالکن در معماری چیست؟ در دایره ی لغات زبان فارسی کلمات بسیاری یافت می شود که در زبان عامیانه با یک نام خوانده می شوند در حالی که کاربرد و ساختار متفاوتی دارند، از این دست کلمات در هر حوزه و فنی می توان به وفور جست و جو کرد، در حوزه ی معماری هم کلمات بسیاری هستند که رویکردی متفاوت دارند اما در زبان عامیانه و روزمره یکسان خوانده می شوند، کلماتی مانند بالکن، تراس، ایوان از جمله همین کلمات هستندکه همه ی ما گاها آن ها را یکسان می خوانیم.

در اغلب خانه ها یک پرده چند میلیون تومانی که بخشی از دکور زیبایی پذیرایی ست، می تواند تراس زشت و شلوغ و گرد و غبار گرفته منزل را پنهان کن و البته در بسیاری از اوقات سال هم، تراس اینقدر گرم یا سرد یا خاک آلود هست که اصلا نمی شود درب آن را باز کرد و واقعا دیگر چه لزومی دارد که برای آن هزینه کنیم؟

خیلی وقت ها مهم ترین عملکردی که برای تراس یا بالکن تعریف می شود، نگهداری از همه چیزهایی هست که هم باید دم دست باشند و نمی شود آن ها به انبار برد و هم بهتر است خیلی هم جلوی چشم نباشند! چندان گران قیمت و نو هم نیستند که بخواهیم توی خانه نگه شان داریم.

یا از آن هم بدتر! همه چیزهایی که دلمان نمی آید آن ها را دور بریزیم فعلا (تا وقتی زیر باد و باران مستهلک شوند)…

و همه این لوازم طبق فلسفه هر چیز که خوار آید به امید روزی که به کار آید! به روی بالکن منتقل می شوند و هر سال عید و خانه تکانی، یک دستی به سر و رویشان می کشیم تا سال بعد..

خطای شماره یک – تراس نامرتب و بهم ریخته خانه های ایرانی

به عنوان یک معمار گاهی اوقات مشکلات و دردسرهایی را که در زیر سقف خانه ها می بینم، ناشی از اهمال و قصور خود و هم صنفانم ارزیابی می کنم.

متاسفانه همکنون شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور ما به نحوی هست که ناچاریم یک خانه را با یک نقشه و ایده یکسان برای تعداد بسیار زیادی انسان با روحیات، خلقیات و شرایط زندگی متفاوت طراحی کنیم  و همین نقطه شروع بسیاری از مشکلات است.

با این مقدمه کوتاه به سراغ اولین و شاید مهم ترین خطا در طراحی دکوراسیون تراس و بالکن می روم.

اولین و شاید شایع ترین مشکلی که ما در مشاوره های دکوراسیون مشاهده می کنیم؛ تراس های نامرتب، بهم ریخته و پر از خورده ریزهایی است که برای جمع و مرتب کردنش نیاز به زمانی بیش از مرتب کردن همه خانه روی هم رفته دارید! شاید شما مقصر این وضعیت نیستید!

خطای شماره دو – مبلمان هایی که متعلق به این فضا نیست

مطالعه این خطا و داستان کوتاهی که از هموطنان دوست داشتنی و رفتارهای معمول اغلب ما ایرانی ها برای شما نوشته ام، می تواند به شما ایده هایی برای دکور تمام بخش های منزل تان ارائه نماید.

بخش مهمی از مشکلاتی که در دکوراسیون منزل و دکوراسیون تراس و حیاط ایجاد می شود، تنها به دلیل همین خظای رایج است.

خطای شماره سه – کفپوش های نازیبا و شکسته

مدل کفپوش های فعلی تراس منزل تان چیست ؟ در اغلب خانه ها، مدل کفپوش های تراس را از ساده ترین و البته ارزان ترین نمونه های موجود در بازار درنظر می گیرند و همین کفپوش یکی از عوامل مهمی است که موجب ایجاد یک فضای نازیبا و دوست نداشتنی در تراس یا بالکن منزل می شود.

لحظه ای تصور کنید که پارکت های زیبایی را که با وسواس زیاد و کمک گرفتن از یک طراح حرفه ای برای نشیمن یا پذیرایی انتخاب کرده اید تا روی تراس امتداد داشت و یک فرش کوچک اما زیبا و گران قیمت هم روی این پارکت ها در تراس یا بالکن منزل قرار داده اید. حالا چه احساسی نسبت به این فضا دارید؟

کفپوش های تراس، با اینکه تصور می کنید چندان هم به چشم نمی ایند اما جلوه بسیار جذاب یا نازیبایی در فضای کلی بالکن ها ایجاد می کنند. سرامیک های ارزان قیمت و بی کیفیت فعلی را فراموش کنید و از یک متریال چوب یا سنگ تراش خورده زیبا برای کف این فضا استفاده کنید تا حال و هوای تراس عوض شود.

خطای شماره چهار – دیوارهایی که برهنه و بی استفاده نما شده اند.

برای دیوار تراس حتما و الزاما باید یک طرح شاخص و زیبا داشته باشید و البته نکته مهم در انتخاب این دیزاین، این است که طرح دیوار در دکوراسیون تراس و بالکن، بایستی با طراحی چندین بخش مختلف هماهنگ باشد.

فضاهایی که لازم است در هنگام طراحی دیوار به هماهنگی با آن ها توجه شود؛

نمای ساختمان : حداقل بخشی از نما که در مجاورت تراس قرار گرفته است.

جنس و رنگ کفپوش تراس

سقف تراس : ابعاد سقف و میزان پیش آمدگی و پوشش دیوار

دکوراسیون داخلی منزل : دیوار تراس تنها بخش مهمی است که به سادگی از فضای داخلی دیده می شود و لازم است به عنوان بخشی از نمای داخلی به آن نگاه کنید.

یکی از نکات مهمی که بایستی در طراحی دکوراسیون تراس و بالکن های کوچک به آن توجه داشته باشید این است که هرقدر فضای تراس کوچک تر باشد، لزوم پرداختن به نمای دیوار بیشتر می شود، چرا که اساسا فضای کمتری روی زمین در اختیار داریم تا بتوانیم با طراحی آن دیزاین تراس را بهبود دهیم. در هر حال به عنوان طراح می توانم چندین ایده را برای دیزاین دیوار به شما پیشنهاد کنم؛

خطای شماره پنج – گلدان های شلوغ و دورهمی

شاید برای شما جالب باشد بدانید از دید من به عنوان طراح دکوراسیون، گلدان ها همانقدر که می توانند در دکوراسیون منزل زیبا و فوق العاده باشند، می توانند نازیبا و تخریب کننده هم باشند…

یکی از مشکلات بزرگ گلدان ها این است که هدیه های زیبا و دوست داشتنی ای هستند که هر خانواده ای به مناسبت های مختلف از دوستان و آشنایان دریافت می کند. اغلب این هدیه ها هم گلدان های زیبا و شاخصی دارند که حتی اگر با دیزاین منزل کاملا ناهماهنگ باشند، باز هم دلمان نمی آید گلدان گران قیمت و زیبایشان را تعویض کنیم.

شرکت آوان سرمایه آینده طراحی تراس بالکن و فضای باز شما را با متنوع ترین متریال و طراحی متناسب با فضای شما و اقتصادی انجام میدهد .

مطلب قبلی بازسازی خانه ، مراحل بازسازی خانه قدیمی و کلنگی با حداقل هزینه
مطلب بعدی روف گاردن
Print
1241 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید
DNN