طراحی نما و لابی

 

طراحی نما و لابی را می توان از مهمترین و اصلی‌ترین عوامل طراحی یک ساختمان معرفی نمود و شخصیت یک ساختمان و تعریف و هویت آن را نشان می‌دهد. طراحی نما که امروز از مهمترین المان های طراحی ساختمان ها به شمار می رود گاهاً تاثیرپذیر از قوانین شهرسازی و اکثراً به صورت آزاد طراحی می‌شود که می توان طراحی نما را در ایران به دهه های مختلف تقسیم کرد که در چند سال گذشته پیشرفت چشمگیری با بهره مندی از متریال های جدید و سیستم‌های اجرایی جدید و تلفیق آنها با هم در کنار نورپردازی و بعضاً به صورت مکانیکی باز و بسته کردن بخشی از نما جذابیت و صنعت جدیدی را در طراحی ساختمان وجود آورده است.

طراحی لابی نیز از المان های ارزش‌گذاری و شخصیت یک ساختمان است که بخش بندی فضاها، نورپردازی، در ساختمان های بزرگ کانتر و فضای انتظار را می‌توان از عناصر مشترک این فضاها نام برد. لابی های مجلل و لوکس با درهای خاص و زیبا و لوسترها و ارتفاع بلند از شاخصه‌های یک ساختمان خاص به شمار می‌رود و بازسازی این فضاها در ساختمان های قدیمی ( بازسازی نما، بازسازی لابی، بازسازی مشاعات ) باعث رشد ارزشی آن ساختمان و تک‌تک واحدهای آن می‌شود.

 

گالری تصاویر پروژه های آوان

 

نکات مهم در طراحی نمای ساختمان

در دنیای مدرن امروز طراحی نمای خاص و منحصر به فرد یکی از اولویت های بسیاری از کارفرمایان است. بسیاری از ما فکر می کنیم لزوم داشتن یک نمای صرفا زیبا کافیست اما لازم است در کنار یک طراحی زیبا به ۱۰ فاکتور مهم دیگر نیز توجه داشته باشیم.

 

۱- طراحی بر اساس سطح مالی کارفرما

سطح مالی کارفرما یکی از مهمترین موضوعاتی است که یک مهندس معمار قبل از طراحی می بایست به آن توجه کند . فرض کنید شما زیبا ترین و اصولی ترین نمای ساختمان را بدون در نظر گرفتن بودجه کارفرما برای اجرا طراحی کرده اید ! آیا پروژه شما با توان مالی کارفرما رنگ و بوی اجرایی می گیرد ؟! قطعا پاسخ به این سوال منفی است

 

۲- طراحی نمای ساختمان بر اساس اقلیم منطقه

ایران یکی از کشور هایی است که به تنوع اقلیم معروف است  . قبل از طراحی نما ، به اقلیم منطقه ، توجه ای خاص داشته باشید . نمایی که در شمال کشور با اقلیم معتدل و مرطوب طراحی می شود با نمای ساختمانی که در منطقه گرم و خشک ساخته می شود می بایست متفاوت باشد . در مناطق شمالی کشور استفاده از پنجره های بزرگ و سرتاسری ، جهت نورگیری و سیرکولاسیون هوا پیشنهاد می شود اما در مناطق سردسیر کشور استفاده از نماهای شیشه ای و پنجره های بزرگ سرتاسری به خصوص در جهت های بادگیر پیشنهاد نمی شود .

 

۳- طراحی نما با توجه به بافت منطقه

یکی از زشتی هایی که در معماری بسیاری از شهر های ایران شاهد هستیم بحث عدم توجه به بافت منطقه در طراحی نمای ساختمان هاست . در بسیاری از موارد شاهد همسایگی یک ساختمان آجری در کنار یک ساختمان سنگی و … هستیم که هیچ گونه همگونی با یک دیگر ندارند . یکی از شهرهای موفق در زمینه توجه به بافت منطقه در ایران شهر کاشان است که از  آجرِ نما بیشتر در طراحی نمای ساختمان استفاده می کنند .

 

۴- استفاده از یک سبک معماری مشخص

متاسفانه بسیاری از نماهای ساخته شده در کشور دارای سبک مشخصی نیستند !!!  که این موضوع ناشی از بی توجهی مالکان و سازندگان است . طراحی نمای ساختمان یک امر کاملا تخصصی و حرفه ایست و بجز یک مهندس معمار باتجربه و اهل فن ، کسی دیگر صلاحیت طراحی نمای ساختمان را ندارد . در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که یک کارفرما یا سازنده نمایی را از ساختمانی دیگر بدون توجه به شرایط معماری آن ساختمان کپی می کند که این امر باعث ایجاد مشکلات بسیاری نیز می شود . طراحی نمای ساختمان خود را حتما به متخصصین با صلاحیت در این امر بسپارید . وب سایت خانه طرح نیز با داشتن مهندسین ارشد معماری در بحث طراحی نما همراه شما خواهند بود .


 

۵- استفاده از مصالح بوم آور

اگر در شهر و یا استانی هستید که متریال سنگ به سادگی یافت می شود ، طراحی نمای خود را بر اساس متریال سنگ طراحی کنید . برای مثال در شهر های استان مرکزی از قبیل خمین و محلات و استان هایی چون اصفهان و لرستان ، استفاده از نمای سنگ پیشنهاد می شود . در شهرهای کویری نیز استفاده از متریال آجر به سبک و شیوه های اجرایی جدید پیشنهاد می شود ..

 

۶- توجه به نورپردازی در شب

به طور کلی طراحی نورپردازی در شب برای ساختمان های تجاری و خدماتی به مراتب از اهمیت بالاتری به نسبت نمای ساختمان های مسکونی دارد . مثلا در طراحی نمای هتل بحث توجه به نورپردازی از اهمیت بالاتری به نسبت یک آپارتمان مسکونی دارد ، چرا که بحث ارائه خدمات در تمام ساعت برای یک هتل وجود دارد . یکی از نکات مهم در نورپردازی عدم استفاده از نورپردازی های غیر متعارف است . طراحی نوپردازی نباید موجب خیرگی چشم و حواس پرتی عابرین شود .

 

۷- طراحی نما با توجه به کاربری ساختمان

قبل از طراحی نمای ساختمان حتما از کاربری ساختمان اطلاع پیدا کنید . اینکه ساختمان تجاری ، اداری و یا مسکونی است ؟ اگر کاربری مسکونی است ، ریز فضاهای مختلف در چه چیدمانی طراحی شده اند ؟ به طور کلی نمای ساختمان به نحوی طراحی شود که با یک نگاه ، کاربری آن ساختمان حدس زده شود . هنگامی که کاربری را در طراحی در نظر بگیرید قطعا استفاده از متریال نیز دست خوش تغییر پیدا می کند

 

۸- عملکرد گرایی در طراحی نمای ساختمان

بسیاری از ساختمان ها را دیده ایم که صرفا در جهت زیباسازی نما از حجم هایی استفاده می کنند که موجب پرتی در فضای داخلی می شوند . از جمله افرادی که فکر می کنند با ایجاد یک قوس در بدنه نما دست به کار بزرگی زده اند !!! در طراحی نما سعی نمایید که بحث فرم و عمکرد را فدای یک دیگر نکرده و در تلفیق مثبت از یک دیگر استفاده نمایید .

 

۹- توجه به درون گرایی و برونگرایی

معماری ایران در مجموع یک معماری درونگرا طبق نظر استاد پیرنیا طبقه بندی شده است . در بحث طراحی نما ، موضوع توجه به حریم شخصی و درونگرایی را در نظر بگیرید و از ایجاد نماهای برونگرا که حریم شخصی افراد در منزل را به خطر می اندازد پرهیز کنید .

 

۱۰- استفاده از مصالح با کیفیت و پایدار

نمای یک ساختمان پوسته بصری یک ساختمان است . به عنوان یک مهندس معمار ، بسیاری از ساختمان ها را دیده ام که اسکلت قابل قبول و خوبی داشته اند اما در اجرای نما از مصالح درجه ۳ و پایین تر ، فقط به خاطر کم کردن هزینه استفاده کرده اند . این ساختمان ها در آینده در بحث فروش نیز دچار مشکلات عدیده ای شده اند . چراکه بسیاری از خریداران کیفیت یک ساختمان را بر اساس پوسته آن ساختمان می سنجند و عدم استفاده از مصالح مرغوب در نما را نشانه بی کیفیتی کل ساختمان می دانند . پیشنهاد ما استفاده از مصالح با کیفیت در طراحی نمای ساختمان و اجرای صحیح آن است .

 

 

استفاده از متریال مناسب


برای رسیدن به طراحی نمای ایده آل ، یکی از مهم ترین موارد انتخاب متریال مناسب است. کیفیت و جنس متریال مورد استفاده در نما می تواند تا حد زیادی بر زیبایی آن تاثیر بگذارد. زیباترین طرح ها، حتی اگر توسط بهترین معماران طراحی شده باشند، در صورتی که در اجرای آن ها از متریال مرغوب و مناسبی استفاده نشود، در نهایت به شکست در ایجاد یک نمای ایده آل منجر خواهند شد. البته مسلما کیفیت طراحی یک نما در اولویت بالاتری نسبت به متریال انتخابی قرار می گیرد، اما به هر حال در هنگام اجرا این متریال است که تعیین می کند کیفیت نمای طراحی شده تا چه سطح به واقعیت بپیوندد.

 

رعایت تناسب رنگ


تناسب رنگ از دیگر شروطی است که سبب طراحی نمای ایده آل می شود. انتخاب رنگ های تشکیل دهنده نما و به خصوص تناسب این رنگ ها با یکدیگر از نکاتی است که در حین طراحی باید مد نظر قرار داده شود. این یعنی شما نمی توانید ابتدا یک نما را به طور کامل از مرحله طراحی گذرانده و سپس به سراغ انتخاب رنگ های مناسب برای اجرا بروید. رنگ یکی از بارزترین ویژگی های بصری یک نما است و اگر به درستی و با دقت و تناسب انتخاب نشود، می تواند کیفیت بصری بهترین طرح ها با مرغوب ترین متریال ها را به کلی محو کند. نرم افزارهای طراحی سه بعدی، امروزه به شما این امکان را می دهند که تناسبات رنگی را در کنار بسیاری از موارد دیگر، پیش از اجرای طرح در نظر گرفته و به صورت واقعی در نظر بگیرید.

 

پیوستگی عناصر به کار رفته


جهت طراحی نمای ایده آل ، پیوستگی باید در کل ظاهر نما دیده شود. این بدان معنا نیست که تمام قسمت های نما باید به یک شکل طراحی و اجرا شوند؛ بلکه به این نکته اشاره می کند که یک فرم کلی باید در طراحی قسمت های مختلف در نظر گرفته شده و در تمامی آن ها اجرا شود. به عبارت دیگر یک نمای پیوسته نمایی خواهد بود که بتوان آن را به عنوان یک کل دید و نه مجموعه ای از فرم های پراکنده که هر کدام ساز مخصوص به خود را می زنند.

 به کار گیری یک ریتم مشخص


طراحی نمای ایده آل، دارای ریتم است. ریتم در یک نما به این معناست که عناصر تشکیل دهنده شکل نما باید دارای یک نوع نظم و ترتیب باشند. این نظم و ترتیب باید در خطوط، صفحات و احجام به کار رفته در نما دیده شود. حتی فضاهای خالی به کار رفته در نما نیز شامل این موضوع می شوند. ریتم، همان طور که از اسمش بر می آید، تکرار عناصر با یک نظم تعیین شده و در جهتی است که همه قسمت ها از لحاظ بصری همخوانی داشته باشند. ریتم به یک نما سازماندهی بصری می دهد و از پراکندگی و ناخوانایی فرم های به کار رفته جلوگیری می کند. به عبارت دیگر، ریتم انسجام عناصر به کار رفته در قالب یک ساختار سازمان یافته بصری است.

استفاده از یک عنصر شاخص


یکی از بخش های نما می تواند به عنوان نقطه شاخص آن در نظر گرفته شده و طراحی آن در جهتی صورت گیرد که آن را در مقایسه با فرم دیگر قسمت های نما برجسته سازد. معمولا با در نظر گرفتن یک عنصر شاخص، توازن و تعادل کمرنگ تر شده و از همین رو بخش مورد نظر در مرکز توجه قرار می گیرد. طراحی این عنصر یا بخش شاخص باید به نحوی صورت گیرد که در عین ایجاد تمایز و برجستگی، همخوانی و تناسب آن با فرم کلی نما حفظ شود. استفاده از یک عنصر شاخص، با هدف ایجاد تاکید در یکی از قسمت های نما انجام می شود تا به این شکل یکنواختی طرح از بین رفته و جذابیت بصری بیشتری ایجاد شود.

شفافیت بصری نما


شفافیت بصری در طراحی نمای ایده آل به معنای استفاده از پنجره های بیشتر است. یک نمای صلب، با حجم خشک و خشن خود، مسلما نمی تواند جذاب و مطلوب واقع شود. پنجره ها جزو آن دسته از عناصر به شمار می روند که در طراحی نما، نقش ایجاد کننده شفافیت را بر عهده دارند و به تناسب تعداد و وسعت روزنه های موجود، از صلبیت بنا می کاهند. وجود پنجره در یک نما ضرورت زیادی دارد. نحوه طراحی این پنجره ها، محل قرارگیری و ریتم آن ها از نکاتی است که باید در رابطه با طراحی نما مد نظر قرار داده شود. عناصر شفاف در صورتی می توانند تاثیر خود را بر نمای ساختمان اعمال سازند که در مکان درست و با طراحی مناسب به کار برده شوند.

حفظ سادگی در طراحی


یکی از نکاتی که باید در هنگام طراحی نما به خاطر داشت، عدم استفاده از عناصر متعدد و پراکنده است. به کار گیری عناصر زیاد در طراحی، نما را شلوغ و ناخوانا کرده و زیبایی آن را تحت الشعاع قرار می دهد. عناصر تشکیل دهنده نما باید به میزان متعادل و با حفظ اصل سادگی طراحی و اجرا شوند. یک نمای ساده، اگر دارای حداقل عناصر نیز باشد، در صورت تناسب و کیفیت طراحی می تواند به مراتب زیباتر از نمای نامفهومی با عناصر در هم ریخته، متعدد و بسیار جلوه کند. هر چه نما ساده تر طراحی شود، عناصر به کار رفته تاثیر بیشتری بر کیفیت بصری خواهند گذاشت.

اجرای نورپردازی موثر


نورپردازی یکی دیگر از نکات مهمی است که طراحی نما را  ایده آل میکند . یک نما، گرچه در طول روز می تواند با یک طراحی مناسب از کیفیت بصری زیادی برخوردار باشد، در هنگام شب برای داشتن یک جلوه زیبا نیازمند نورپردازی مطلوب است. نورپردازی باید همراه با طراحی صورت گیرد. همه عناصری که به عنوان شاخصه های نما در نظر گرفته می شوند، باید در طراحی نحوه نورپردازی نیز منظور شده و با دقت بسیار نوپردازی شوند. نورپردازی بخشی از طراحی نماست و نباید جدا از آن در نظر گرفته شود. این یعنی شما نورپردازی را به این جهت انجام می دهید که بر خصوصیات بصری نما تاکید کنید و نه این که خود نورپردازی را به رخ کشیده و نما را نادیده بگیرید.

 

نکات قابل توجه در طراحی لابی ساختمان

لابی هر ساختمان از جمله فضاهایی ست که افراد مختلف مدت زمانی را در این مکان به انتظار می نشینند. لابی نقطه مشترک مجتمع ها و برج های مسکونی و تجاری ست. امروزه برای آپارتمان هایی که تعداد واحدهای آن زیاد است نیز لابی در نظر گرفته می شود. لابی اصولا در قسمت ورودی ساختمان و در طبقه ی همکف قرار دارد, جایی که افراد در بدو ورود به ساختمان وارد آن می شوند. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان جزئیات بیش تر در این مورد می پردازیم. با ما همراه باشید.

ورودی و راهرو: امروزه با افزایش جمعیت مجتمع ها، برج ها و آپارتمان های مسکونی و اداری فضاهایی هستند که محل سکونت تعداد کثیری از مردم به شمار می روند. وسعت بسیار زیاد این ساختمان ها و رفت و آمد های بسیار آن موجب شده تا در طراحی معماری، در بدو ورود فضایی را با عنوان لابی در نظر بگیرند. این فضای عمومی مورد استفاده همه ساکنان ساختمان قرار می گیرد بنابراین باید نیازهای آنان را به خوبی برآورده کند. آوان در این مطلب می خواهد با شما در خصوص طراحی داخلی و دکوراسیون لابی ساختمان های بزرگ صحبت کند و برای طراحی آن ایده هایی را در اختیار شما بگذارد.

 

تقسیم بندی فضایی در طراحی لابی ساختمان

فضاهای عمومی ساختمان تا حدی، نشانه ای از موقعیت و سبک زندگی ساکنان آن است. طراحی داخلی فضا و دکوراسیون محیط‌های عمومی و مشترک مانند لابی ساختمان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لابی ها عموما با سقف های بلند، در طبقه همکف ساختمان واقع شده و فضایی از آن است که هنگام ورود به آپارتمان از آنجا عبور خواهید کرد. بخش های اصلی لابی شامل نگهبانی و نشیمن است که هر کدام از آنها طراحی خاص خود را می طلبد.

 

اصول طراحی دکوراسیون لابی

امروزه تنوع در طراحی داخلی لابی بسیار زیاد است.با افزایش جمعیت مجتمع ها، برج ها و آپارتمان های مسکونی و اداری،  فضاهایی هستند که محل سکونت تعداد کثیری از مردم به شمار می روند.وسعت بسیار زیاد این ساختمان ها و رفت و آمد های بسیار آن موجب شده تا در طراحی معماری، در بدو ورود فضایی را با عنوان لابی در نظر بگیرند. این فضای عمومی مورد استفاده همه ساکنان ساختمان قرار می گیرد بنابراین باید نیازهای آنان را به خوبی برآورده کند.انتخاب فضا و در مقابل طراحی داخلی لابی بر اساس معماری از نکات کلیدی در حفظ و یکپارچگی فضا می باشد.

طراحی دکوراسیون لابی یکی از مهم ترین قسمت های طراحی است.

لابی را می توان نماینده کل ساختمان دانست و از همین رو طراحی آن باید به نحوی انجام شود که در خور ساختمان بوده و زیبایی آن را بیش تر جلوه دهد.

در طراحی دکوراسیون لابی، اصولی به کار گرفته می شود که مبنای کار معماران و طراحان داخلی است.

لطفا برای دیدن محصولات مبلمان اداری آوان بر روی عبارات زیر کلیک نمایید

1-میز اداری

2-میز کنفرانس

3-پارتیشن اداری دو جداره

این اصول مهم ترین جنبه های طراحی دکوراسیون این فضا را در بر می گیرند و توجه به آن ها از اهمین زیادی برخوردار است.

 

طراحی لابی مدرن

در طراحی لابی کوچک استفاده از هر مصالحی امکان پذیر است. اگر از ترموود یا پی وی سی استفاده می کنید بهتر است چیدمان عمودی را برای دیوارهای لابی کوچک انتخاب کنید. استفاده از سنگ، سرامیک یا کاشی به شرط آن که تایل بندی های مربع شکل داشته باشد نیز می تواند جالب باشد.

نکاتی درباره بازسازی لابی ساختمان

بی ساختمان اولین دید را از معماری ساختمان ایجاد می‌کند و فضای مشترک در زندگی روزمره ساکنان است . در زمان بازسازی لابی شما باید توجه خاصی به طراحی معماری، انتخاب مصالح، رنگ‌ها، مبلمان،چیدمان، روشنایی و راه حل های مؤثر مصرف انرژی و همچنین الزامات ساختمان را در نظر بگیرید. همچنین بازسازی لابی ساختمان باید به گونه ای باشد که نسبت هزینه به زیبایی بهینه باشد. اولین گام برای بازسازی لابی این است که یک جلسه پیش طراحی برای تعیین نیازها و خواسته های ساکنان انجام شود.بهتر است از مهندسی مجرب و با سابقه برای جلسه مشاوره استفاده شود تا ضمن توجیه طرح برآورد اولیه نسبت به بازسازی لابی ساختمان نیز انجام گردد. همچنین با توجه به اصول مهندسی معماری و سازه ای بازسازی لابی باید منطبق بر ضوابط آیین نامه ها و الزامات ساختمانی ایران صورت گیرد. برای این منظور ضوابط طراحی درها و تأسیسات لابی و همچنین سیستم اعلام و  اطفا حریق باید مطابق با استاندارد ملی ساختمان ایران باشد.

برای دیوار لابی ساختمان بهتر است از رنگ روشن استفاده شود زیرا رنگ های تیره احساس سنگینی برای ساکنان ایجاد میکند و همچنین فضای لابی را کوچکتر نشان میدهد. استفاده از سرامیک پرسلانی ایده آل هستند زیرا تمیز کردن آن آسان است و همچنین دوام و مقاومت بالایی دارد مخصوصاً برای فضایی لابی که رفت و آمد ساکنین در آن زیاد است. یکی از مطالبی که باید در بازسازی لابی ساختمان در نظر گرفت این است که اگر از مصالح سخت نظیر سنگ ساختمانی و یا سرامیک پرسلانی استفاده کنیم در لابی هایی که ارتفاع سقف بلندی دارند انعکاس صدا باعث افزایش سر و صدا میشود. این مورد مخصوصاً برای ساکنین طبقه اول آزار دهنده است. از این رو با استفاده از مصالح نرم همچون مبلمان و پرده میتوان تا حد زیادی جلوی پژواک صدا را گرفت. همچنین برای دیوار میتوان از انواع دیوارپوش سه بعدی پی وی سی استفاده کرد تا انعکاس صدا را به حداقل برسانیم. پیش از انتخاب مصالح باید ضوابط ایمنی مخصوصاٌ مقاومت در برابر آتش مصالح بررسی شود و از این حیث مهندس ناظر باید به ساکنین راهنمایی لازم را بدهد.

تا حد امکان باید از نور طبیعی استفاده کرد. در بسیاری از موارد طراحی اولیه لابی غیر اصولی بوده است. به دلیل بد سلیقگی سازنده و یا حتی در مواردی برای تأمین پارکینگ فضای لابی کاملاً اشتباه طراحی شده است. یکی از مواردی که حین بازسازی لابی ساختمان باید به آن توجه کنیم اصلاح ساختار و کاربری لابی به صورت بهینه است. با استفاده از دیوارکشی به راحتی میتوان فضای لابی را از محدوده پارکینگ جدا کرد و ضمن استفاده از پارکینگ، ورودی ساختمان را شکیل نمود. طراحی به منظور بازسازی لابی باید آسایش حرارتی، گردش هوای تازه و کنترل رطوبت را در طول زمستان سرد یا زمستان خشک و تابستان مرطوب بهینه سازی کند . همچنین تیم مهندسی باید برای طراحی و مشخص کردن سیستم های مکانیکی مقرون به صرفه به ساکنین مشاوره دهند. تأمین گرمایش و سرمایش لابی ساختمان مطابق با سیستم ساختمان و همچنین استفاده بهینه از انرژی حتماً باید یکی از اولویت های بازسازی لابی باشد زیرا مصرف برق لابی ساختمان به صورت مشاع محاسبه میشود و همه ساکنین باید هزینه آن را پرداخت کنند. نورپردازی بهینه و همچنین مطابق اصول یکی از عوامل تأثیرگذار در کاهش هزینه های برق مصرفی است. میز پذیرش لابی من باید جدا از زیبایی بصری فضای لازم برای سیستم مانیتورینگ دوربین ها و همچنین سیستم اعلام و اطفا حریق طبقات را داشته باشد. از آنجایی که میز لابی من مهمترین بخش امنیتی ورودی ساختمان است توجه به زیبایی آن نیز در اولویت است. معمولاً از کانتر سنگی به این منظور استفاده میشود. در زمان بازسازی لابی همچنین باید توجه ویژه ای فضای جانبی آسانسور کرد. نورپردازی صحیح و همچنین استفاده از متریال مناسب در زیبایی لابی ساختمان تأثیر بسزایی دارد.

  • دیزاین لابی ساختمان
  • طراحی سنگ کف لابی با واترجت
  • نورپردازی لابی ساختمان
  • نورپردازی لابی هتل
  • کانتر یا پیشخوان سنگی لابی من
  • کانتر یا پیشخوان لابی من
  • کانتر یا پیشخوان ام دی اف لابی من
  • کانتر یا پیشخوان چوبی لابی من

DNN