تعمیرات ونوسازی ساختمان
SuperUser Account
/ دسته ها: مقالات معماری

تعمیرات ونوسازی ساختمان

چطور با تعمیرات ونوسازی خانه آن را نوساز جلوه دهیم؟

لازم است هر چند سال یک بار تعمیرات ونوسازی ساختمان انجام شود تا خانه شکل و ظاهر زیبایش را از دست ندهد. تعمیر و نوسازی سالن پذیرایی و اتاق نشیمن خانه و تعمیر و نوسازی حمام و سرویس بهداشتی و تعمیر نمای بیرونی خانه جزو مواردی است که باید رعایت شود.

ما ایرانیان قبل از سال نو کل خانه خود را گردگیری می‌کنیم و سعی می‌کنیم دستی به سر و روی خانه بکشیم. در این حین ممکن است متوجه آسیب‌هایی شوید که در طول سال به منزل شما وارد شده است. برخی از آسیب‌ها ممکن است جلوی چشم شما باشد و مدام آن‌ها را ببینید و بخواهید از شرشان خلاص شوید؛ زیرا همین آسیب‌های کوچک و بزرگ به مرور زمان انباشته می‌شوند و ظاهر منزل شما را کهنه جلوه می‌دهند

تعمیرات و نوسازی خانه را از حیاط شروع کنید

بیایید ابتدا از بیرون خانه شروع کنیم. حیاط خانه اولین برخورد شما با منزلتان است. اگر حیاطتان موزاییک نشده است، بهتر است امسال به فکر موزاییک کردن آن باشید و یا از سنگ فرش و آجرهای نسوز برای پوشش سطح زمین استفاده کنید.

ایجاد پوشش بر روی زمین حیاط موجب مرتب شدن آن می‌شود و شکل سازمان‌یافته‌ای به حیاط می‌دهد. اگر برای تعمیرات و نوسازی خانه قصد ندارید زیاد برای حیاطتان هزینه کنید و حیاطی گلی یا سیمانی دارید، پیشنهاد ما به شما این است که با سیمان و سنگ‌های ریز و درشت یک دسته‌بندی خاصی در حیاط ایجاد کنید.

این کار موجب کاهش هزینه‌ها هم خواهد شد و در عین حال با هزینه کم تعمیرات و نوسازی خانه را هم انجام داده‌اید. سعی کنید مرز باغچه را با سایر بخش‌های حیاط مشخص کنید و برای این کار از سنگ استفاده کنید. بهتر است سطح زمین را هم با سیمان یکدست و صاف کنید.

تعمیر نمای بیرونی خانه

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای تعمیرات ونوسازی ساختمان خود انجام دهید، تعمیر نمای بیرونی خانه است. با توجه به این که تعمیر نمای بیرونی خانه باید با موافقت همه ساکنین انجام شود و هزینه زیادی برمی‌دارد، بهتر است به شست و شوی نما و پاک کردن آن از لکه‌ها و جرم‌ها بسنده کنید و اگر بخشی از نما به مرور زمان از بین رفته و یا کنده شده است، آن را با مصالح مناسب پر کنید. این نوع تعمیرات و نوسازی خانه هزینه پایین‌تری نسبت به تعویض کامل و تعمیر نمای بیرونی خانه دارد.

اگر در آپارتمان زندگی نمی‌کنید، می‌توانید خودتان تمیزکاری و تعمیر نمای بیرونی خانه را به عهده بگیرید و پس از تمیز کردن و مشخص شدن بخش‌هایی که از بین رفته است، ناخالصی‌ها را بگیرید و نما را یکدست کنید.

اگر نمای خانه شما سیمانی است و هنوز نمی‌توانید برای خرید سنگ و آجرنما هزینه کنید، بهترین کار این است که از رنگ‌های مخصوص استفاده کنید و نمای خانه خود را رنگ کنید و به این ترتیب تعمیر نمای بیرونی خانه را کم‌هزینه انجام دهید

تعمیرونوسازی سالن پذیرایی و اتاق نشیمن خانه

سالن پذیرایی و اتاق نشیمن از مهم‌ترین بخش‌های خانه شما محسوب می‌شود. شما وقت زیادی را در کنار خانواده و مهمانان در این بخش از خانه می‌گذرانید. در این بخش از منزل، تلویزیون و مبلمان قرار دارد و همین وسایل منزل موجب رفت و آمد بیشتر در سالن پذیرایی و اتاق نشیمن می‌شود.

در نتیجه، تعمیر و نوسازی سالن پذیرایی و اتاق نشیمن خانه موجب آرامش اعصاب شما هم خواهد شد. اولین قدم این است که ببینید مشکل از کجاست! آیا رنگ دیوارها کدر شده است؟ آیا وسایل خانه کهنه شده‌اند؟ آیا پف دسته‌ها و تشک مبل خوابیده است؟ آیا دیوار اتاق نشیمن و سالن پذیرایی شما چیزی کم دارد و جلوه زیادی ندارد؟ باید تعمیر و نوسازی سالن پذیرایی و اتاق نشیمن خانه را از کجا شروع کرد؟

اگر رنگ دیوارها پریده است، بهترین کار این است که آن را رنگ کنید. تعمیر و نوسازی سالن پذیرایی و اتاق نشیمن خانه را خودتان هم می‌توانید انجام دهید. تنها کافی است سطل رنگ موردنظر خود را تهیه کنید و قلم‌مو و فرچه و غلتک مخصوص بخرید. راحت‌ترین وسیله برای رنگ‌آمیزی دیوارها، غلتک است. دیوارها رنگ کنید. کلیدهای برق را تعویض کنید. از انتخاب رنگ نترسید و شجاع باشید.

کمی خلاقیت به خرج دهید. فقط از رنگ‌های سفید، شیری و کرم استفاده نکنید. رنگ لیمویی و سبز می‌تواند خانه شما را یاری کند. از رنگ مرجانی که رنگ امسال است، استفاده کنید و آن را با لوازمی طلایی و فیروزه‌ای ست کنید

اگر احساس می‌کنید با تعمیر و نوسازی سالن پذیرایی و اتاق نشیمن خانه و استفاده از وسایل جدید جلوه‌ای نو به خانه داده می‌شود و در عین حال نمی‌خواهید زیاد هزینه کنید، بهترین کار این است که همان چیزهایی را که دارید تعمیر کنید.

هنگام تعمیر و نوسازی سالن پذیرایی و اتاق نشیمن خانه روکش مبل‌ها و صندلی‌ها را عوض کنید. گلدان‌های سفالی و سرامیکی خود را با رنگ‌های مخصوص رنگ‌آمیزی کنید. تابلوها را جا به جا کنید.

قاب‌های پلیمری تهیه کنید و آن‌ها را رنگ‌آمیزی کنید و آن‌ها را حتی بدون تصویر بر روی دیوار نصب کنید. قاب‌های پلیمری ظاهر زیبایی دارند، قیمت آن‌ها بسیار پایین است و حتی بدون تصویر هم استفاده می‌شوند

تعمیرات ونوسازی ساختمان با بازسازی آشپزخانه

آشپزخانه قلب خانه است. این مکان باید همیشه تمیز و مرتب باشد زیرا کار خانگی به اندازه کافی طاقت‌فرسا و خسته‌کننده است و فردی که آن را انجام می‌دهد باید در مکانی باشد که هارمونی در آن حفظ شده باشد.

در این روزها که همه چیز گران شده است، عوض کردن کاشی‌ها و سرامیک‌ها کاری هزینه‌بر است. این که در ابتدا بخواهید کاشی‌ها را بردارید و سطح زمین را هموار کنید هم به هزینه‌ها اضافه می‌کند. پیشنهاد ما به شما این است که در ابتدا با دوغاب درز کاشی‌ها و سرامیک‌ها را پر کنید.

سپس سطح را تمیز کنید و با استیکرهای کاشی و سرامیک، آن‌ها را بپوشانید. فروشگاه‌هایی وجود دارند که برچسب دلخواه شما را به اندازه‌ای که شما بگویید، چاپ می‌کنند. این استیکرها ضدآب و ضد حرارت هستند و هیچ آسیبی به کاشی‌ها و سرامیک‌ها وارد نمی‌کنند.

طرح‌های بسیار زیادی هم دارند و کاملاً شبیه به طرح‌های کاشی و سرامیک هستند، به گونه‌ای که پس از نصب آن‌ها کسی متوجه این نمی‌شود که از استیکر استفاده کرده‌اید.

این برچسب‌ها برای یخچال و فریز و اجاق گاز هم موجود است و می‌توانید به صورت طرح‌دار و یا ساده آن‌ها را سفارش دهید. سعی کنید لوازم اضافه را از آشپزخانه بیرون ببرید. آشپزخانه به اندازه کافی پر از وسایل ضروری هست و بهتر است تنها به چیدمان و هارمونی آن‌ها توجه کنید تا فضایی پر از آرامش در آشپزخانه ایجاد کنید.

تعمیر و نوسازی حمام و سرویس بهداشتی

در ادامه تعمیرات ونوسازی ساختمان می‌توانید تعمیر و نوسازی حمام و سرویس بهداشتی را هم انجام دهید. با توجه به این که سرویس‌ها هم با کاشی و سرامیک پوشانده شده‌اند، می‌توانید از استیکرهایی که در بخش تعمیرات آشپزخانه به شما معرفی کردیم، در این جا هم استفاده کنید.

کاشی‌ها و سرامیک‌ها را اندازه‌گیری کنید و سپس به همان اندازه استیکرها را سفارش دهید و بر روی آن‌ها  بچسبانید. به همین سادگی شما قدمی ساده در تعمیرات خانه خود انجام داده‌اید.

اتاق‌خواب‌ها را فراموش نکنید

با توجه به این که اتاق‌خواب‌ها جلوی چشم نیستند و کسی آن‌ها را نمی‌بیند، ممکن است در انجام تعمیرات ونوسازی ساختمان نادیده گرفته شوند. اصولاً از اتاق‌خواب به عنوان مکانی برای مطالعه هم استفاده می‌شود. پس اگر می‌خواهید دیوار اتاق خود را رنگ کنید، از رنگی استفاده کنید که زیاد خواب‌آور نباشد؛ زیرا به هنگام مطالعه کسل می‌شوید. رنگی را برای دیوار انتخاب کنید که آرامش‌بخش باشد تا هم در هنگام خواب و هم در هنگام مطالعه و خواندن درس آرامش داشته باشید.
وسایل اتاق‌خواب را جا به جا کنید. شما حتی می‌توانید تختتان را هم رنگ کنید. اگر تختان فلزی است، آن را به متخصص این کار بسپارید. آن‌ها پس از زدودن رنگ کنونی، رنگ بعد را در کوره‌های مخصوص حرارت می‌دهند. این کار هزینه زیادی ندارد و به اندازه تخت شما بستگی دارد. اگر تختان چوبی یا از جنس ام دی اف است، خودتان می‌توانید آن را رنگ کنید. تنها چیزی که نیاز دارید رنگ، غلتک، قلم‌موی نرم، سنباده ۱۲۰ و ۲۲۰ و کمی حوصله است

درواقع این کاررا می توانیدبا همه لوازم چوبی خودانجام دهید.کافی است ابتدا سطح کاررابا سنباده یکدست کنیدوناخالصی هارابگیرید.بعدازآن,بادستمال,گردوغبارراازروی سطح چوبی پاک کنید. سپس در صورت وجود سوراخ و فرورفتگی، آن را با بتونه‌های مخصوص پر کنید و بگذارید که خشک شود. سپس رنگ مخصوص خود را به سطح بزنید. این کار را چند دست انجام دهید تا تمام سطح پوشیده و یکدست شود. سپس بگذارید وسیله به صورت کامل خشک شود.

خشک شدن رنگ در این موارد بین یک تا سه هفته زمان می‌برد و بستگی به رنگی دارد که انتخاب کرده‌اید ولی برای اطمینان، بهتر است بگذارید وسیله موردنظرتان تا سه هفته بدون استفاده بماند تا کاملاً خشک شود. وقتی وسیله شما دارد خشک می‌شود، نباید در معرض گرد و غبار قرار بگیرد، زیرا گرد و غبار بر روی آن می‌نشیند و سطح کار خراب می‌شود

جمع‌بندی

در نهایت نکاتی که را که برای تعمیرات ونوسازی ساختمان باید مد نظر داشته باشید را به صورت خلاصه مرور می‌کنیم:

  • تعمیر نمای بیرونی خانه نیاز به اجازه و همکاری سایر ساکنین دارد. دقت کنید هنگام تعمیر نمای بیرونی خانه با سایر ساکنین مشورت کنید.
  • بهترین شیوه برای تعمیرات و نوسازی خانه این است که همان چیزهایی را که دارید، نو و تمیز کنید. در صورتی که بخواهید دیوارها را خراب کنید و از نو بسازید، هزینه زیادی متحمل خواهید شد. بهتر است در هنگام تعمیرات و نوسازی خانه خراب کردن دیوارها و سطوح آخرین ایده‌ای باشد که به ذهن شما می‌رسد؛ اما در صورتی که می‌خواهید به خانه خود تغییری اساسی بدهید، می‌توانید دیوارها را خراب کنید و سپس از دیوارهای کاذب برای ساخت مجدد آن‌ها استفاده کنید.
  • جا به جایی وسایل منزل در تعمیر و نوسازی سالن پذیرایی و اتاق نشیمن خانه همیشه می‌تواند موجب تغییرات عمده‌ای در خانه شود. سعی کنید وسایل را طوری بچینید که تناسب آن‌ها حفظ شود. هارمونی رنگ‌ها را فراموش نکنید. با تغییری کوچک در چیدمان وسایل منزل و دقت در انتخاب رنگ‌ها می‌تواند ظاهر خانه شما را از این رو به آن رو بکند.
  • در تعمیر و نوسازی سالن پذیرایی و اتاق نشیمن خانه به نورپردازی خانه خود هم توجه کنید. گاهی خانه‌ها به علت نبود نور مناسب دلگیر و سرد به نظر می‌رسند. نور مناسب به لوازم خانه شما جلوه مناسبی می‌دهد. علاوه بر این، ایراداتی را که بزرگ‌تر هستند، بیشتر به چشم می‌آورند. این گونه شما بهتر می‌توانید متوجه شوید که ایراد خانه چیست و بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام بخش از خانه را باید تعمیر کنید و تغییر دهید.
  • اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و واحد شما دارای بالکن است، بهتر است گاهی کاربری بالکن را تغییر دهید. آن را تبدیل به گلخانه کوچکی کنید. در آن جا میز و صندلی قرار دهید و با ریسه‌های نورانی تزیینش کنید. بالکن خانه را به محلی برای گپ زدن و در کنار یکدیگر وقت گذراندن تبدیل کنید
مطلب قبلی بازسازی و نوسازی آپارتمان های قدیمی
مطلب بعدی بازسازی خانه فرسوده
Print
1280 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید
DNN